FORSIDEN KONTAKT UKENS BLOGG INSTAGRAM BLOGLOVIN FACEBOOK

Motivasjon

Motivasjon er en hard nøtt å knekke. Jeg har såvidt vært innom dette tidligere, men nå synes jeg denne nøtten trenger litt mer oppmerksomhet. Det er vel forskjellig hvor mye motivasjon man har til forskjellige oppgaver og ting man vil gjennomføre. Jeg vil ha gode karakterer på skolen og prioriterer dette forann den evige drømmen om å lære meg å bruke speilreflekskameraet mitt ordentlig. Sånn er det bare. Utdannelse forann hobby. Men hva når det faktisk gjelder noe så viktig som kroppen min? Hvor står jeg da? For kroppen skal man jo leve med resten av livet. Den burde jeg jo ønske å ta vare på. Men det er vel strengt tatt ikke snakk om hva jeg ønsker, men heller hvor sterkt jeg ønsker det.

Når jeg var yngre drev jeg med hest og vil selv si jeg var noenlunde med i gamet. Hadde egen hest og var i stallen sånn omtrent 6 dager i uka. Jeg kunne spise det jeg ville uten å legge noe særlig på meg. Med andre ord, jeg var en relativt aktiv jente og ganske sterk for alderen. Derfor trengte jeg ikke tenke på at jeg måtte karre på meg joggeskoene for å få hjertet til å slå litt fortere i en time. Det kom av seg selv. Nå derimot er saken en annen. Jeg må rett og slett bite i det sure eplet hvis jeg ønsker å få pulsen opp.

Jeg sluttet med hest når jeg flyttet til USA og der la jeg på meg drøye 10 kilo (!) på 5 mnd (!!). Jeg tok tydeligvis litt av med oreos og is. Men så gikk jeg heldigvis ned 5 kilo de neste 5 månedene. Siden det har vektapila gått sakte men sikkert den gale veien og musklene jeg en gang hadde har forduftet sammen med det aktive livet jeg en gang levde. I fjor på denne tiden (nyttårsforsett selvfølgelig) bestemte jeg meg for å komme meg ut av den onde sirkelen og slutte å syte og heller gjøre noe med det. Det fant jeg fort ut at var lettere sagt enn gjort. Derfor bestemte jeg meg for å ta museskritt i den riktige retningen. I sommer hadde jeg en aktiv jobb og tenkte at det var supert. Jeg tenkte jeg skulle jobbe rumpa av meg og i tillegg skulle jeg bruke sko som belastet bena litt ekstra. Dette bommet jeg stygt på og endte opp med beinhinnebetennelse i begge leggenen. Der røyk planen om å begynne å trene den høsten. Det kunne jeg bare glemme. Leggene mine trengte hvile og måtte bygges opp forsiktig. Når høsten kom grublet jeg på hvordan jeg skulle løse problemet med vektpila. Jeg leste opp og i mente på 5 år gamle forum som hadde temaer som "trening med brukket fot" og "man kan trene selv med skader". Det eneste jeg tenkte var, dette kommer ikke jeg til å gjennomføre. Nå hadde jeg jo en unnskyldning til ikke å trene!!! Motivasjonen til å gjøre noe med det aktive livet mitt var ikke tilstede. Men det jeg var mest redd for på denne tida var at jeg skulle sige enda lenger ned i sofaen og tilslutt gro fast der. Derfor tok jeg en helomvending når det gjaldt kostholdet og dette reddet meg fra å gå enda mer opp i vekt. I slutten av oktober skulle jeg ut i praksis og jeg har aldri på 8 uker gått så mye i trapper som jeg gjorde da, selvom heisen av og til fristet mest. Vektpila stoppa opp og selvom den ikke gikk noe ned gikk jeg likevel inn i cm. Noe jeg tok som en bonus. 2.juledag etter tre juleselskaper og enda et i vente bestemte jeg meg for at nå var tiden inne. Pappa hadde skaffet seg mølle jeg kunne løpe på. Det passet meg ypperlig. Den 2.juledagen løp jeg lenger og fortere enn jeg noen gang har gjort tidligere. Det var en skikkelig boost for selvtilliten og for motivasjonen videre. Nå er jeg godt i gang med treningen i det nye året. Jeg har motivasjon til langt oppover ørene. Jeg har sluppet opp litt i tøylene når det gjelder kostholdet, men langt ifra gått tilbake til der jeg var. Det tok et år og jeg trengte et år. Jeg kan likevel ikke være for sikker. Jeg follower derfor mennesker på instagram som inspirerer meg til å ta de "riktige" valgene for meg. Jeg hører på musikk som får meg i godt humør når jeg er på trening. Jeg trener gjerne med venner og lager avtaler frem i tid. Jeg varierer trening mye. Jeg har laget meg motivasjonskalender som varer til meg og typen reiser til statene. Jeg lager meg god mat jeg kan spise med god samvittighet og jeg lar meg selv få hvile.

Ikke ta motivasjonen for gitt, plutselig kommer det noe i veien for den. Fortsett å finne inspiriasjon som får deg til å velge det du egentlig ønsker for deg. Hvis du ikke er klar for en radikal endring, begynn med museskritt, og begynn med noe som ikke er så vanskelig for deg å gjennomføre. Det kan være så enkelt som å ta med seg en flaske vann i veska. Da slipper man å gå innom butikken for å kjøpe drikke, som for meg ofte ble juice eller iste. Eller alltid ha med kameraet i tilfelle man kommer over et godt/fint/kult/stilig (osv) utsnitt av verden man ønsker å ta med seg videre i livet. Motivasjon handler ikke bare om trening. Det gjorde det for meg fordi jeg trengte det, men det betyr ikke at jeg ikke kan bli bedre på andre ting.

Nå trykker jeg på pause resten av kvelden og tar meg en velfortjent pust i bakken. Også begynner vi på ann igjen med skolearbeid i morgen tidlig.

Over og ut.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

inmyheels

inmyheels

24, Kristiansand

Jeg er Kristiane og jeg kommer fra Kristiansand men bor nå i Oslo. Her bor jeg sammen med kjæresten. Drømmen min er å bli jordmor og det målet skal jeg nok nå til slutt. Ris og ros tas imot med takk. ENJOY!

INSTAGRAM

Annonser

Follow on Bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits